PLO ma nowy statek

Data dodania: 2020-10-23 23:51:47

Dziennik Bałtycki, 01.10.2020, Łukasz Kamasz

 

Nowy statek w służbie Polskich Linii Oceanicznych.

Po raz pierwszy od 30 lat PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro!

 

Władze spółki Polskie Linie Oceaniczne oficjalnie ogłosiły zakup statku typu ro-ro. Jednostka to 10-letni, wcześniej pływający pod tureckim armatorem statek POL MARIS, który będzie eksploatowany na trasie Rotterdam-Killingholme. Jest najmłodszą jednostką typu ro-ro we flocie PLO: statek „Chodzież” to wysłużona 30-letnia jednostka. Natomiast rok starszy „Zerań”, który pływał dla PLO, został sprzedany w lipcu.

                                                                                                                                                                                 Przeczytaj ciąg dalszy

 



Polskie Linie Oceaniczne kupiły statek ro-ro po raz pierwszy od 30 lat!

Nowa jednostka typu ro-ro ma pojemność 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3 663 m. Statkowi, zarejestrowanemu pod flaga maltańską, nadano imię POL MARIS. Wybudowany w Odense w 2010 r., zastąpił wysłużony M/V ZERAŃ, sprzedany przez PLO w lipcu tego roku.

Statek jest obecnie zatrudniony w czarterze na czas, na linii pomiędzy portami Rotterdam a Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. W pierwszy rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. ż.w. Jacka Pietruszki.

– Przeprowadziliśmy bardzo skomplikowaną operację – mówi Dorota Arciszewska-Mielewczyk, prezes Polskich Linii Oceanicznych. – Statek cały czas był w ruchu. Zgranie wszystkich czynności technicznych oraz tych związanych z zakupem było dla nas nie lada wyzwaniem. 

– To bardzo szczęśliwy dzień, Polskie Linie Oceaniczne 30 lat czekały na zakup nowych jednostek do tonażu. Ostatnio zakup statku tego typu miał miejsce w 1989 roku, kiedy kupowany był MS Włocławek.

– Obejmując to stanowisko w grudniu tamtego roku, przedstawiałam swój plan działania, w którym zawarłam m.in. odnowienie tonażu. Czeka nas jeszcze dużo pracy, ale chcielibyśmy, żeby nasza dobra marka, w której kiedyś pracowały tysiące osób, mogła funkcjonować dalej.

– W Polsce nie zawsze doceniamy Polskie Linie Oceaniczne, zagranicą natomiast pamięć o PLO ciągle jest żywa. Bardzo się cieszę, że możemy się dzisiaj tym zakupem pochwalić.

 

– W końcu pochyliliśmy się pod potrzebami polskiej gospodarki morskiej – nie ukrywał zadowolenia Krzysztof Adamczyk, sekretarz Rady Nadzorczej PLO. – Wreszcie doczekaliśmy się nowego statku, 30 lat temu byliśmy jednym z największych armatorów na świecie, jednak w 1998 roku, gdy zostaliśmy spółką akcyjną, inwestorzy instytucjonalni nie uczynili nic, żeby wzmocnić naszą firmę.

– Kiedy wchodziliśmy do Europy, część branż, w tym również branża przemysłowa morska, znalazły się na granicy przepaści. III RP nie poradziła sobie z tym problemem, bez zasilania zewnętrznego nie mieliśmy najmniejszej szansy konkurować z Zachodem. To sprawiło, że staliśmy się małym armatorem.

– Obecnie współpraca z rządem układa się bardzo dobrze, po raz pierwszy wszyscy gramy do jednej bramki. Na zasadzie wspólnego interesu tworzymy wartość dodaną polskiego przemysłu morskiego.

– Zaczynaliśmy od biznesplanu – podkreślała Magda Rydzkowska, dyrektor ekonomiczny Polskich Linii Oceanicznych. – Przygotowywaliśmy się od paru miesięcy, żeby to wszystko sprawnie przeprowadzić. Bardzo dziękujemy Agencji Rozwoju Przemysłu za ich wsparcie i bardzo sprawną współpracę.

– Zakup zakończył się sukcesem, w PLO była bardzo dużo mobilizacja, żeby ten projekt doprowadzić do końca. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, ile taki zakup znaczy dla Polskich Linii Oceanicznych.

POL MARIS jest stosunkowo młody jak na statek używany. Jak podkreślali przedstawiciele PLO, jest również nasycony elektroniką oraz o połowę większy od dotychczasowych ro-roców budowanych przez Stocznię Gdynia, które służyły i służą w PLO przez ponad 30 lat.

Statek w przeszłości pływał m.in. na trasach Marsylia-Rades, czy Triest-Istambuł.

Główne parametry statku POL MARIS:

 

  • Flaga: Malta
  • Port rejestrowy: Valetta
  • IMO Number: 9457189
  • typ: RoRo
  • Długość: 193 m
  • Szerokość: 23 m
  • Zanurzenie: 7m
  • DWT: 9089T
  • Ilość pokładów: 4
  • Ilość ramp stałych: 3
  • Ilość ramp ruchomych: 1 rampa rufowa
  • długość linii ładunkowej: 3 663 m
  • Możliwość załadunku kontenerów: 512 TEU
  • Możliwość załadunku trailerów: 249 sztuk
  • Ilość gniazd do kontenerów chłodzonych: 60
  • Ilość miejsc pasażerskich: 12